Spis treści
- Obowiązek zakupu zeroemisyjnych autobusów w dużych miastach
- Strefy czystego transportu w kolejnych polskich miastach
- W których miastach będą obowiązywać strefy czystego transportu?
- Strefa czystego transportu w Warszawie, jakie są zasady?
Obowiązek zakupu zeroemisyjnych autobusów w dużych miastach
Jednym z głównych punktów nowelizacji Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, którą w połowie grudnia podpisał prezydent, jest wprowadzenie obowiązku zakupu wyłącznie zeroemisyjnych autobusów dla miast liczących powyżej 100 tys. mieszkańców. Zmiana ta zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku. Przepisy dotyczą zarówno samorządów, jak i podmiotów realizujących transport publiczny na ich zlecenie.
Jednocześnie odciążone zostaną samorządy o liczbie mieszkańców powyżej 50 tys., które obecnie muszą realizować to zadanie publiczne z wykorzystaniem pojazdów zero i niskoemisyjnych. Ustawa znosi te wymagania.
Nowelą wyłączono też siły zbrojne z konieczności zapewnienia odpowiedniego udziału pojazdów elektrycznych w transporcie.
Tyle wyniosą dopłaty do samochodów. Poznaliśmy warunki nowego programu
Strefy czystego transportu w kolejnych polskich miastach
Nowelizacja wprowadza obowiązek ustanawiania stref czystego transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, w których poziom dwutlenku azotu przekracza dopuszczalne normy.
Za ocenę jakości powietrza będzie odpowiadał Główny Inspektor Ochrony Środowiska. Jeśli w danym mieście przekroczone zostaną dopuszczalne normy zanieczyszczenia, rada gminy będzie zobowiązana do utworzenia strefy czystego transportu od stycznia nowego roku. W przypadku poprawy jakości powietrza, strefa może zostać zniesiona, jeśli w ciągu trzech kolejnych lat poziomy zanieczyszczeń będą utrzymywać się poniżej norm.
Gminy zyskają możliwość określania godzin, w których wjazd do stref czystego transportu będzie możliwy po uiszczeniu opłaty przez kierowców. Znosi to dotychczasowe ograniczenie czasowe od 9 do 17.
W których miastach będą obowiązywać strefy czystego transportu?
W Polsce jest 37 miast z liczbą mieszkańców powyżej 100 tys. W ostatnich latach przekroczone normy jakości powietrza notowano w Warszawie, gdzie SCT obowiązuje od 1 lipca 2024 roku, w Krakowie, gdzie strefa ma obowiązywać od 1 lipca 2025 roku, a także np. w Katowicach czy Wrocławiu. Szczegóły dotyczące stref, w tym ich obszar, będą ustalały samorządy.
Miasta w Polsce powyżej 100 tys. mieszkańców
- Warszawa
- Kraków
- Łódź
- Wrocław
- Poznań
- Gdańsk
- Szczecin
- Bydgoszcz
- Lublin
- Katowice
- Białystok
- Gdynia
- Częstochowa
- Radom
- Sosnowiec
- Toruń
- Kielce
- Gliwice
- Zabrze
- Olsztyn
- Rzeszów
- Ruda Śląska
- Rybnik
- Tychy
- Dąbrowa Górnicza
- Opole
- Elbląg
- Płock
- Wałbrzych
- Włocławek
- Zielona Góra
- Tarnów
- Chorzów
- Koszalin
- Kalisz
- Legnica
- Grudziądz
Strefa czystego transportu w Warszawie, jakie są zasady?
Warszawska strefa czystego transportu (SCT), obejmująca Śródmieście i częściowo sąsiadujące dzielnice, obowiązuje od 1 lipca 2024 roku i jest wprowadzana etapowo.
Etap 1 (od 2024 roku):
- Dopuszczone są pojazdy benzynowe z normą Euro 2 lub młodsze niż z 1997 roku.
- Dla diesli wymagana jest norma Euro 4 lub młodszy rocznik niż 2005.
Kolejne etapy:
- Zasady będą stopniowo zaostrzane co dwa lata. Na przykład w 2028 roku minimalne normy to Euro 4 dla pojazdów benzynowych (nie starsze niż z 2005 r.) oraz Euro 6 dla diesli (nie starsze niż z 2014 r.).
- Docelowo, w 2032 roku dopuszczone będą pojazdy spełniające normy Euro 6 dla benzyny (nie starsze niż z 2014 r.) i Euro 6d dla diesli (nie starsze niż z 2020 r.)
Wyjątki:
- Pojazdy mieszkańców Warszawy płacących podatki w mieście (czas na dostosowanie do 2028 roku).
- Seniorzy powyżej 70 lat posiadający pojazd przed końcem 2023 roku.
- Pojazdy zabytkowe, służb ratunkowych i osób z niepełnosprawnością.
W razie nieprzestrzegania zasad grozi mandat w wysokości 500 zł.
"Wystawa w Fabryce" powstała na terenie dawnego FSO w Warszawie, zdjęcia: