Stacja metra Stadion Narodowy będzie rozbudowana
W czwartek, 13 marca Rada Warszawy przegłosowała wniosek o zwiększenie limitu wydatków na rozbudowę stacji metra Stadion Narodowy. Jak się okazuje, ma ona zyskać dodatkowe przejście podziemne. Dzięki niemu pasażerowie będą mogli się dogodniej przesiąść do stacji PKP Warszawa Stadion. Kibice będą mieli także możliwość szybszego dojścia na sam stadion. Na rozbudowę przeznaczono w budżecie dokładnie 67,5 miliona złotych. Inwestycja ma się łączyć z modernizacją fragmentu warszawskiej linii średnicowej oraz z pracami na Dworcu Wschodnim.
Czytaj również: To najpopularniejsza stacja metra w Warszawie. Codziennie korzystają z niej tłumy
- Miasto nie będzie prowadzić prac na stacji Stadion Narodowy, tylko kolejarze podczas swojej inwestycji - mówi rzecznik ZTM Tomasz Kunert dla "Gazety Wyborczej". Władze jedynie dofinansują prace w obrębie stacji metra.
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zdecydowała wspólnie z warszawskim ratuszem o poprawie połączenia między peronami stacji PKP Warszawa Stadion oraz metrem Stadion Narodowy. Takie rozwiązanie miało już powstać wcześniej, jednak z niego zrezygnowano z powodu piłkarskich mistrzostw Euro 2012. Prace nad przejściem podziemnym miałyby się zacząć już w 2026 roku.
Peron widmo na Stadionie Narodowym. Będzie wykorzystywany dopiero w przyszłości
Obecnie stacja metra Stadion Narodowy jest ważnym punktem przesiadkowym dla mieszkańców Pragi-Południe. To jedyna stacja w Warszawie, która ma dwa perony. Jeden z nich doczekał się miana "peronu widmo" - od otwarcia w 2015 roku nie obsłużył żadnego pasażera.
W przyszłości drugi peron będzie przeznaczony dla trzeciej linii metra prowadzącej na Gocław. To właśnie tu będzie można się przesiąść z M2 do M3. Trzecia linia podziemnej kolejki zostanie wybudowana dopiero za kilka lat, jeśli władze Warszawy otrzymają środki od Unii Europejskiej. Tymczasem M3 ma bardzo słabe prognozy ruchu. Dziś w dużej mierze na "peronie widmo" stoją składy pociągów poza szczytem. Wiele firm wykorzystuje ten peron do kręcenia reklam i innych produkcji dla telewizji.
Czytaj również: Władze chcą pięciu linii metra w Warszawie do 2050 roku. Na jakim etapie są prace?
Warto dodać, że stacja metra Stadion Narodowy to jedna z największych w Warszawie. Jej szerokość wynosi aż 58 metrów, a za wykonanie tego przystanku miasto zapłaciło 378 milionów złotych. To czyni tę stację jedną z najdroższych inwestycji na centralnym odcinku M2.
Najbardziej i najmniej popularne stacje metra w Warszawie
Najpopularniejszą stacją metra w Warszawie jest Świętokrzyska - zarówno na linii M1 (1 118 004 korzystających w miesiącu z łącznikiem), jak i M2 (1 255 023 korzystających w miesiącu z łącznikiem). Jeśli weźmiemy pod uwagę stacje bez łączników, to najlepiej wypadnie stacja linii M1 Centrum (1 053 622 korzystających w miesiącu). Najbardziej popularnymi stacjami metra z samej linii M2 są: Dworzec Wileński (659 780 korzystających w miesiącu), Rondo ONZ (569 741 korzystających w miesiącu) oraz Rondo Daszyńskiego (528 747 korzystających w miesiącu).
A które stacje odnotowują najmniej pasażerów? Jak się okazuje, stacja metra Zacisze wypadła najgorzej - w miesiącu skorzystało z niej tylko 45 527 osób. W dni powszednie średnio obsługuje ona zaledwie 1 747 pasażerów. Nieco lepszy wynik odnotowała stacja metra Szwedzka - 88 955 korzystających w miesiącu. Nadal to jest jednak mniej niż 100 tysięcy pasażerów. Z kolei na linii metra M1 najmniej obleganą stacją są Stare Bielany - 181 949 pasażerów miesięcznie.
Zobacz zdjęcia z wnętrza stacji metra Stadion Narodowy: