Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego poinformował, że w listopadzie 2024 roku zarejestrowano w sumie 1541 pojazdów elektrycznych, czyli 32 proc. mniej niż przed rokiem. Wstrzymanie naboru do pierwszej edycji programu "Mój Elektryk" w ścieżce leasingowej od początku września prawdopodobnie przełoży się na kolejne miesiące spadków. "Mój elektryk 2.0" przewiduje dofinansowania w wysokości 18 750 zł na zakup samochodów elektrycznych, jednak wsparcie to ograniczono wyłącznie do osób fizycznych oraz prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Przedsiębiorcy, którzy dotychczas stanowili znaczną część nabywców pojazdów elektrycznych, zostali wykluczeni z programu.
Rynek wtórny jako alternatywa dla firm
Brak możliwości uzyskania dofinansowania przez firmy kieruje ich uwagę w stronę rynku wtórnego. Według danych CARFAX, wśród 75 tysięcy weryfikowanych samochodów elektrycznych jedynie 15 tysięcy pochodzi z importu, a średni wiek tych pojazdów wynosi zaledwie 3 lata. Co więcej, samochody elektryczne z rynku wtórnego charakteryzują się stosunkowo niskim przebiegiem – przeciętnie 59 tysięcy kilometrów.
Kupno używanego auta zeroemisyjnego może być rozwiązaniem ekonomicznym i praktycznym dla małych i średnich firm, które potrzebują rozbudowy floty, przekonuje eksperci CARFAX. Zaletą posiadania auta na własność jest możliwość pełnego odliczenia VAT od kosztów napraw i amortyzacji. Posiadanie pojazdu zamiast leasingu daje też większą elastyczność w zarządzaniu flotą i optymalizację wydatków.
Popularne marki i modele używanych elektryków
Według raportu CARFAX, najczęściej wybieraną marką używanych samochodów elektrycznych w Polsce pozostaje Tesla, z udziałem 18 proc. na rynku wtórnym. Te auta mają średnio 3 lata i przebieg na poziomie 81 tysięcy kilometrów.
Inne popularne marki to:
- Nissan – 9 proc. rynku, średni wiek 6 lat, przebieg 82 tys. km.
- BMW – 8 proc. rynku, średni wiek 4 lata, przebieg 60 tys. km.
- Mercedes – 7 proc. rynku, najmłodsze pojazdy (średnio 1 rok) z przebiegiem 31 tys. km.
- Volkswagen – 6 proc. rynku, średni wiek 2 lata, przebieg 45 tys. km.
Zakup używanego auta wiąże się z ryzykiem, jednak w przypadku elektryków jest ono niższe niż w przypadku aut spalinowych. Według danych CARFAX, jedynie 25 proc. używanych elektrycznych samochodów ma w swojej historii ujawnione uszkodzenia, w porównaniu do 38 proc. w przypadku aut spalinowych. Manipulacje przebiegiem dotyczą mniej niż 1 proc. pojazdów elektrycznych, podczas gdy w samochodach tradycyjnych problem ten dotyczy 4 proc. przypadków.
Raporty historii pojazdów, takie jak te oferowane przez CARFAX, są kluczowe dla budowania zaufania do rynku wtórnego. Szczegółowe dane o przebiegu, uszkodzeniach czy właścicielach pozwalają potencjalnym nabywcom podejmować świadome decyzje.
Tesla Model Y Long Range RWD, zdjęcia: