Uznaje się, że korzeni świata gier komputerowych powinniśmy szukać w 1972 roku, kiedy to wydana została pierwsza komercyjna gra na automaty - Pong. Będąca symulacją gry w tenisa rozrywka cieszyła się dużą popularnością i odniosła sukces komercyjny, co zainspirowało inne przedsiębiorstwa do produkcji własnych, podobnych gier tego typu. W tym czasie komputery wciąż jeszcze nie były tak popularne i dopiero niemal równo dekadę po premierze Ponga na rynku pojawił się komputer ZX Spectrum, a dość szybko konkurencja dla tego sprzętu - słynny Commodore 64. To na nim tak naprawdę debiutowały pierwszy gry strategiczne, a z czasem również przygodowe czy platformowe.
Z biegiem lat rynek gier komputerowych rozwijał się i rósł w siłę. Początek nowego, XXI wieku przyniósł nowe zjawisko w tym świecie - masowo produkowanych gier komercyjnych. To właśnie do tej kategorii zalicza się projekt, autorstwa Willa Wrighta.
Gra, którą pokochał cały świat
Gra pod tytułem The Sims zadebiutowała dokładnie 4 lutego 2000 roku. Pomysłem nawiązywała do samych korzeni tego typu rozrywki - była symulatorem, w tym przypadku życia człowieka, umożliwiała kierowanie nim, budowanie i dekorowanie jego domu lub mieszkania. To od decyzji podejmowanych przez gracza zależne było życie Simów, ich charaktery, zwyczaje, życie towarzyskie, relacje, osobowość, pasje i wiele innych. Grający musiał zwracać uwagę na poziom potrzeb stworzonej przez siebie postaci i pilnować, by te były zawsze na odpowiednim poziomie.
Simsy bardzo szybko zdobyły światową popularność, zyskały także uznanie krytyków, którzy zwrócili uwagę na jej wyjątkowy charakter. The Sims nie stwarzał konieczności przechodzenia kolejnych misji i etapów, postrzegany był raczej jako gra prosta, relaksująca, nie wymagająca bardzo dużego zaangażowania i umożliwiająca robienie sobie dłuższych przerw między kolejnymi sesjami. Twórcy gry szybko przystąpili do prac nad jej kolejną odsłoną i tak już w 2004 roku zadebiutowało The Sims 2 - bardziej dopracowane, wykorzystujące grafikę typu 3D, Simów wzbogaciła o aspekt aspiracji, który motywował do działania. Pięć lat później na rynku pojawiła się trzecia odsłona Simsów, a w 2014 roku - czwarta. Nie można nie wspomnieć o licznych rozszerzeniach gry, jak "Światowe życie", "Balanga", "Zwierzaki", "Boże Narodzenie", "Praca" czy "Wakacje", które dawały graczowi dużo większe możliwości.
Ciekawostki o "The Sims"
W 2025 roku mija więc dokładnie 25 lat od premiery gry, którą wielu i wiele z nas dziś tak bardzo kojarzy z okresem dzieciństwa czy czasów nastoletnich. Z tej okazji sprawdź poniżej 5 ciekawostek o kultowych Simsach!
Charakterystyczny język
Bohaterowie gry "mówią" w dość charakterystyczny sposób. Nie jest to jednak żaden przypadkowy bełkot czy zlepek słów, a specjalny język, dziś znany jako Simlish. Jest on de facto kombinacją takich języków, jak ukraiński, angielski, nawaho, tagalski, rumuński czy estoński - choć trochę bełkotu też się tu pojawia.
Tragiczna inspiracja
Will Wright rozpoczął pracę nad Simsami w 1991 roku, krótko po wydaniu dobrze przyjętej SimAnt, która była symulacją życia kolonii mrówek. W tym samym roku projektant musiał zmierzyć się z trudnym doświadczeniem życiowym - jego dom został zniszczony w tragicznym pożarze. Will postanowił tragedię przekłuć w coś twórczego i wpadł na pomysł stworzenia "wirtualnego domu dla lalek". Początkowo gra miała się nawet nazywać "Dollhouse".
Książkowe źródła
Jednak pierwotnym źródłem, z którego Wright zaczerpnął pomysł była książka Język wzorców brytyjsko-amerykańskiego architekta i projektanta Christophera Alexandra. Spory wpływ miała na niego także twórczość rysownika Scotta McClouda, a zwłaszcza pozycja Zrozumieć komiks.
Muzyka
Muzykę, którą słychać w grze, skomponowali specjalnie na jej potrzeby Jerry Martin, Marc Russo, Kirk R. Casey i Dix Bruce. W kompozycjach, które pojawiają się w sekwencjach budowy domu, wykorzystano także partie gry pianisty jazzowego Johna R. Burra. W 2007 roku ukazał się album ze ścieżką dźwiękową, wtedy już z dwóch części gry.
Wielki sukces
Przez pierwsze pięć lat sprzedano aż 16 milionów egzemplarzy gry na całym świecie!