15 listopada ukaże sie ścieżka dźwiękowa do długo oczekiwanego filmu „Gladiator II”, który jest sequelem wybitnego obrazu Ridleya Scotta sprzed niemal 25 lat. Polska premiera albumu zbiegnie się w czasie z premierą filmową.
"Gladiator II: Music From The Motion Picture" autorstwa kompozytora Harry’ego Gregsona-Williamsa to epicka partytura orkiestrowa, angażująca ponad stu instrumentalistów oraz wokalistów z całego świata i będąca pięknym kontrapunktem dla kreacji aktorskich Paula Mescala, Pedro Pascala, Connie Nielsen, Denzela Washingtona, Josepha Quinna, Freda Hechingera, Lior Raz i Dereka Jacobi.
Ścieżka dźwiękowa zawiera również ponadczasowy przebój „Now We Are Free”, skomponowany przez Hansa Zimmera do oryginalnego filmu „Gladiator”, z partią wokalną Lisy Gerrard.
Moim zamierzeniem w odniesieniu do tej muzyki było stworzenie kompozycji ucieleśniającej duchową esencję oryginalnego filmu, jednocześnie tworzącą świeże otoczenie dźwiękowe dla Luciusa i innych głównych postaci, które tu spotykamy. Lucius potrzebował bardzo wszechstronnej linii melodycznej – jest centrum filmu, a jego miłość, przywództwo, wściekłość i potrzeba zemsty musiały znaleźć odzwierciedlenie w towarzyszącej muzyce. Poza dużą orkiestrą i chórem, których wymagała ta epicka opowieść, poczułem potrzebę zastosowania unikalnych instrumentów, aby pomóc w procesie opowiadania historii. Niezależnie od tego, czy były struny skrzypiec barytonowych lub wiolonczeli elektrycznej – które symbolizowały intrygi i fabułę Macrinusa, czy prymitywne rogi, które pomogły nam przenieść się do starożytnego Rzymu, specjalne instrumenty pomogły wprowadzić poczucie wyjątkowości do postaci i miejsc. Od specjalnie nagranych partii wokalnych reprezentujących wojowników Numidian, po ezoteryczne brzmienie głosu Lisy Gerrard, wszystkie te różne unikalne dźwięki i kolory były niezbędne, aby opowiedzieć historię Luciusa - mówi Harry Gregson-Williams.
Jak tworzy się muzyczno-filmowy świat?
Aby stworzyć dźwiękowy świat „Gladiatora II”, Gregson-Williams współpracował z muzykami z całego świata, po napisaniu głównych tematów muzycznych w swoim studio w Los Angeles kompozytor udał się do północnej Hiszpanii, aby nagrać kilka niezwykłych instrumentów historycznych (takich jak Carnyx i róg iberyjski) z wykonawcą Abrahamem Cupeiro. W innych częściach Europy nagrywał solistów, w tym wokalistów (Lisa Gerrard, Grace Davidson, Lior Attar, Antonio Lizana, Ejigayehu „Gigi” Shibaw i Ayo Adeyemi), a także wybitnych instrumentalistów takich jak Richard Harvey (Ney & Ancient Flutes), Hugh Marsh (electric violin), Martin Tillman (electric cello), Hamid Saeidi (Kantele / Santur) i Loga Ramin Torkian (GitarViol).
Gregson-Williams wrócił także do swojej rodzinnej Wielkiej Brytanii, aby nagrać główną partyturę z orkiestrą symfoniczną, wiodącym brytyjskim chórem The Bach Choir i światowej sławy zespołem Viol Consort Fretwork w Abbey Road Studios – gdzie wcześniej nagrał wiele partytur (w tym do „Marsjanina”, „Shreka” i „Opowieści z Narnii”). Podczas sesji, którą prowadził Gregson-Williams, Hans Zimmer pojawił się w studio przez łącze wideo, aby usłyszeć nową partyturę.
Po prawie 25 latach, oryginalna ścieżka dźwiękowa „Gladiatora” autorstwa Hansa Zimmera nadal jest jednym z najbardziej lubianych albumów z soundtrackami. Główny utwór „Now We Are Free” pojawia się ponownie w nowym filmie i na ścieżce dźwiękowej, zapewniając idealne połączenie między tymi dwoma muzycznymi światami.