
Album zapowiedział przyjście na świat… Kanyego Westa?
Kilka lat temu bardzo żywa stała się teoria mówiąca o tym, że tym “mesjaszem”, o którym opowiada album jest… Kanye West. Wskazywać na to miało kilka faktów - po pierwsze, na okładce widnieje tabliczka, na której znajduje się zwrot… “K. West”. Po drugie, utwór otwierający płytę, czyli Five Years zapowiada przyjście na ziemię zbawcy ludzkości, która ma zakończyć swój żywot już za pięć lat, chyba, że mesjaszowi uda się ocalić społeczeństwo - dokładnie pięć lat po premierze The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders From Mars na świat przyszedł… Kanye West. Przypadek?
Teatralne inspiracje i musicalowe aspiracje
Bowie fascynował się teatrem, sam pobierał nauki u brytyjskiego artysty Lindsaya Kempa (z którym zresztą miał romans) i chłonął świat teatru awangardowego, Kabuki, pantomimy i komedii dell’arte. Muzyk z łatwością wchodził w rolę, marzył jednak o stworzeniu własnego musicalu. Z czasem doszedł jednak do wniosku, że nie posiada odpowiednich umiejętności, zajmie się więc tym, co potrafi najlepiej, a więc odgrywaniem postaci. Mimo to muzyk zaczął już tworzyć muzykę do swojego projektu - dwie piosenki, Rebel Rebel i Rock 'n' Roll with Me trafiły na album Diamond Dogs z 1974 roku.
Z albumu został wydany raptem jeden singiel
Pierwszym - i jedynym - singlem z albumu został utwór Starman. Piosenka dotarła do 10 miejsca na liście przebojów w Wielkiej Brytanii i 65 w USA. Co ciekawe, kompozycja ta początkowo wcale nie miała trafić na płytę - stało się tak pod naciskiem przedstawiciela wytwórni, który dostrzegł w niej idealny materiał na utwór promocyjny. Początkowo Bowie planował w to miejsce umieścić cover piosenki Round And Round Chucka Berry’ego.

Kim był Ziggy Stardust?
Postać Ziggy’ego Stardusta, czyli alter ego Davida Bowiego, została zainspirowana kilkoma postaciami - Vincem Taylorem, Markiem Bolanem, Lou Reedem i Iggym Popem. Sama persona została scharakteryzowana jako androgyniczna, biseksualna istota pozaziemska, będąca mesjaszem rocka, która przybyła na ziemię przed zbliżającą się katastrofą, by nieść Ziemianom pokój i nadzieję. Postać ta ostatecznie umiera, jako ofiara własnej sławy i ekscesów. Persona ta miała bardzo charakterystyczny wygląd - jaskrawo czerwone włosy, wymyślne kostiumy i makijaż inspirowany teatrem Kabuki. Figura ta miała stanowić metaforę przesadnie wielbionej przez społeczeństwo gwiazdy rocka. Ziggy Stardust był postacią sceniczną Bowiego w latach 1972-1973, a jej historia została kontynuowana na albumie Aladdin Sane (1973), by ostatecznie zostać wycofaną dokładnie 3 lipca 1973 roku.
"The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders From Mars" został całkowicie pominięty w sezonie nagród
Płyta spotkała się z mieszanym przyjęciem ze strony krytyków muzycznych, nie dziwi więc, że ostatecznie została ona całkowicie pominięta podczas przyznawania nominacji do najważniejszych nagród przemysłu muzycznego. Warto pamiętać, że wydany pięć lat wcześniej Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band Beatlesów, który również był albumem koncepcyjnym i wykorzystał motyw alter-ego zdobył cztery nagrody Grammy, w tym za Album Roku.